Program nauczania w klasach 4-8
Nasza szkoła to nie tylko lekcje - spójna koncepcja wychowawczo-dydaktyczna i organizacyjna, obejmująca zajęcia lekcyjne i dodatkowe, dni projektowe, liczne warsztaty, program wycieczek zintegrowany z działaniami dydaktycznymi, wolontariat, działania inspirowane przez uczniów oraz czas wolny spędzany w szkolnej świetlicy umożliwia harmonijny, zrównoważony i wszechstronny rozwój uczniów.
Głównym celem edukacji jest harmonijne wprowadzanie dzieci w świat wiedzy, umiejętności, wartości i relacji międzyludzkich poprzez indywidualne wspomaganie każdego ucznia w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, etycznym, fizycznym i estetycznym. System wychowawczy szkoły zakłada takie oddziaływania, aby dziecko w miarę swoich możliwości było przygotowane do życia w zgodzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą. Dbamy o to, aby uczyło się odróżniać dobro od zła, było świadome swojej przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej), respektowało normy społeczne oraz rozumiało konieczność dbania o swoje otoczenie, w tym środowisko przyrodnicze. Jednocześnie wspieramy rozwój struktury wiedzy i umiejętności potrzebnych młodemu człowiekowi do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz rzetelnego przygotowania do nauki na kolejnych etapach kształcenia. Bardzo ważne jest dla nas odkrywanie mocnych stron wychowanków i rozwijanie ich uzdolnień.
Przejście pomiędzy III a IV klasą, które wiąże się z dużymi zmianami w życiu dziecka, w naszej szkole przebiega bez stresu dzięki stałej współpracy nauczycieli z I i II etapu kształcenia. Towarzyszymy naszym uczniom w tym ważnym okresie, pomagając im w adaptacji do nowych zasad uczenia się.
W klasach IV – VIII kształcenie przedmiotowe oparte jest na autorskich programach nauczania, zakładających nabywanie wiedzy i rozwijanie umiejętności poprzez działania praktyczne uzupełniające naukę z podręcznika.
Edukacja służy w tym wypadku nie tylko odkrywaniu rzeczywistości, ale także nadawaniu sensu jej poszczególnym elementom poprzez łącznie nabywanej wiedzy z otaczającą uczniów rzeczywistością i aktualnymi problemami społecznymi i kulturowymi.
Poprzez osobiste zaangażowanie uczniów w proces pozyskiwania informacji o świecie, który odbywa się w bezpośrednim działaniu, dyskusjach, samodzielnej lekturze, ułatwiamy im przyswajanie tych informacji i sprawiamy, że stają się świadomymi odbiorcami komunikatów płynących z zewnątrz.
Celem kształcenia jest budowanie całościowego i spójnego obrazu świata. Jest to możliwe, dzięki integracji międzyprzedmiotowej wynikającej ze ścisłej współpracy nauczycieli poszczególnych przedmiotów. Pozytywnym efektem odkrywania spójności i sensu życiowych doświadczeń (w tym doświadczeń edukacyjnych) jest zachowanie entuzjazmu poznawczego naszych uczniów.
Nauczyciele systematycznie monitorują i diagnozują poziom wiadomości i umiejętności uczniów oraz ich potrzeby wychowawcze. Wnioski z ewaluacji wdrażane są na zajęciach dydaktycznych, dydaktyczo-wychowaczych, wyrównawczych i pozalekcyjnych. Realizacja podstawy programowej jest monitorowana przez nauczycieli, metodyków i dyrektora.
Program nauczania w klasach IV – VIII obejmuje zajęcia:
- język polski
- język angielski (rozszerzony zakres)
- język hiszpański / język niemiecki
- historia
- wiedza o społeczeństwie
- matematyka
- przyroda
- geografia
- biologia
- chemia
- fizyka
- muzyka
- plastyka
- informatyka
- technika
- wychowanie fizyczne
- edukacja dla bezpieczeństwa
- warsztaty umiejętności społecznych
- warsztaty integracyjne
- religia (dla chętnych uczniów)
- wychowanie do życia w rodzinie (dla chętnych uczniów)
- projekty edukacyjne klasowe i szkolne (w części dodatkowo płatne)
- wycieczki edukacyjne (dodatkowo płatne)
- wyjazdy integracyjne - biała szkoła, zielona szkoła (dodatkowo płatne)